Батькам

Дії на сигнал ,,Повітряна тривога"



ВСТУП-2021: ВІДЕОРОЗ’ЯСНЕННЯ ДЛЯ ВСТУПНИКІВ ТА ЇХНІХ БАТЬКІВ

Напередодні основного етапу вступної кампанії 2021 стартувала серія відеороз’яснень з найбільш поширених питань, які турбують майбутніх студентів та їхніх батьків. 

Перша серія – про подання заяв через електронну системунаступна – про безпосередній вибір майбутньої спеціальності через електронні сервіси.  Ролики доступні на сайті МОН у розділі «Вступна кампанія 2021» та на офіційному YouTube-каналі Міністерства.

Докладніше про відеороз’яснення – за посиланням

Крім того, оприлюднено інформацію щодо особливостей вступної кампанія 2021 для дітей з тимчасово окупованих територій України та початок роботи освітніх центрів «Крим-Україна» і «Донбас-Україна». Докладніше про це читайте за посиланням

                                                                                                                     

                                      

                                                                                                                          Додаток до листа МОН

від 10.03.2021 р. № 1/9-128

 

Рекомендації для проведення додаткових профілактичних заходів закладами освіти серед дітей та інформування батьків щодо компетентностей безпечної поведінки в цифровому середовищі

 

   Цифрове середовище, зокрема мережа Інтернет, сьогодні є не лише важливим джерелом інформації, але і способом комунікації, який нівелює перепони для спілкування. Через глобальний вплив COVID-19 діти проводять все більше часу в Інтернеті. Зауважуємо, що право дитини на безпеку та захист є базовим та поширюється на її життєдіяльність як онлайн, так і офлайн. Разом з тим, не кожна дитина в Україні володіє достатнім рівнем знань щодо існуючих ризиків  в цифровому середовищі та навичками безпечної поведінки в цифровому просторі. Діти мають право отримувати знання та підтримку у використанні цифрового середовища. Надавати таку підтримку є спільною відповідальністю батьків, педагогічних працівників, громади загалом. Залучення батьків до освітнього процесу, налагодження ефективних партнерських відносин сприятиме не лише ефективному досягненню результатів навчання, а й формуванню безпечного освітнього та родинного середовища для дитини.

Комунікація у віртуальному просторі має свої особливості. Так,інформаційно-комунікаційні технології є важливим інструментом у житті дітейпід час здобуття освіти, соціалізації, самореалізації. Водночас, бесконтрольне та безвідповідальне їх використання містить ризики для здоров’я, розвитку та благополуччям дітей, зокрема:

-         - контактні ризики (сексуальнї експлуатації та зловживання, домагання для сексуальних цілей («грумінг», розбещення), онлайн-вербування дітей для вчинення злочинів, участь у екстремістських політичних чи релігійних рухах або  для цілей торгівлі людьми);

р--ризики контенту (принизливе та стереотипне зображення та надмірна сексуалізація жінок та дітей;

-зображення та популяризація насильства та нанесення собі ушкоджень, зокрема, самогубств;

-принизливі, дискримінаційні або расистські вирази або заклик до такої поведінки;

- реклама, контент для дорослих);

-ризики поведінки (залякування, переслідування та інші форми утисків, розповсюдження без отримання згоди сексуальних зображень, шантаж,висловлювання ненависті, хакерство, азартні ігри, незаконне завантаження або інші порушення прав інтелектуальної власності, комерційна експлуатація);

-ризики для здоров’я (надмірне використання призводить до позбавлення сну та фізичної шкода).

Всі перераховані вище ризики не є вичерпними, постійно оновлюються та здатні негативно вплинути на фізичне, емоційне та психологічне благополуччя дитини.

Так, одними з розваг серед підлітків в соціальних мережах, що, зокрема за умови відсутності компетентностей безпечної поведінки в цифровому просторі,можуть призвести до непоправної шкоди здоров’ю та життю дитини, стали Інтернет-челенджі та «групи смерті».

Челендж (англ. Challenge) – жанр інтернет-роликів, в яких блогер виконує завдання на відеокамеру і розміщує його в мережі, а потім пропонує повторити завдання своєму знайомому або необмеженому колу користувачів. Саме слово челендж зазвичай перекладається як «виклик» у контексті словосполучення«кинути виклик».

Найбільш небезпечними останнім часом стали челенджі:

«вогняний челендж» (Fire challenge);

«падіння в стрибку» (Tripping jump challenge);«проломити-череп-челендж» (Skull-breaker challenge);

«отруєння капсулами для прання» (Tide pods challenge);«суїцидальний челендж Момо»;

«удушення/непритомність/втрата свідомості» (Choking/fainting/pass-out challenge);

«контрольована задуха» (Вlackout challenge);вибух розетки» (Outlet Challenge);

«вистрибни з автомобіля» (Drake «In My Feelings»);«я без свідомості» (Pass out prank, Shocking games) тощо.

 

Вірусний характер поширення цих челенджів дозволяє їм швидко розповсюджуватись та продовжувати існувати, незважаючи на смертельну небезпеку. Служби технічного обслуговування та контролю за контентом популярних соціальних мереж не завжди вчасно виявляють та блокують контент,що закликає до небезпечних дій. Однак кожен користувач, помітивши контент,який може загрожувати життю та безпеці інших, може звернутися до  адміністрації сайту зі скаргою, і врятувати комусь життя.З огляду на сказане, необхідно формувати компетентності дітей, батьків та педагогічних працівників щодо безпечної поведінки в цифровому просторі та потенційної небезпеки безвідповідального ставлення до використання мережі Інтернет, суспільну культуру нетерпимого ставлення до порушення прав, свобод,безпеки дитини взагалі та в цифровому середовищі зокрема, критичне мислення під час сприйняття інформації та вчити правилам інформаційної гігієни, щоб запобігти впливу подібних ризиків та потраплянню дітей в небезпечні ситуації.

Найбільшої уваги щодо профілактики потребують підлітки (12-17 років),оскільки це етап активного формування самооцінки, інтересів, моральних уявлень, соціальних установок та потреби в спілкуванні з однолітками. Підліток прагне отримати новий досвід та яскраві емоції, дізнатися, на що він здатний та усім продемонструвати свою винятковість, а соціальні мережі стають для нього платформою для отримання визнання та самоствердження. Однак, несформована психіка, емоційна нестабільність через великий потік інформації, можливі соціальні невдачі та бажання втекти від реальних проблем, вимушена ізоляція під час карантину знижують критичність підлітків до обраних ними способів поведінки. Підлітки в силу вікових особливостей намагаються відокремитись від батьків, відійти у бік і знайти себе. Якщо ж це не вдається, підлітки починають втрачати інтерес до життя, не даючи собі можливості знаходити інші варіанти розв’язання проблеми. Такі підлітки є найбільш вразливою групою для небезпечних челенджів та «груп смерті».Під час організації профілактичних заходів варто врахувати зворотній ефект інформування з метою попередження – поширення інформації зростає пропорційно заходам, спрямованим на її видалення або попередження розповсюдження. Тому під час змістовного наповнення та організації профілактичних заходів не варто детально зосереджуватись на суті самих ризиків цифрового середовища, зокрема суті небезпечних челенджів, щоб уповільнити таку закономірність, а сконцентрувати увагу на можливих наслідках для здоров’я та життя, на відповідальному ставленні до поведінки в цифровому просторі, критичному осмисленні та сприйнятті інформації, правилах  інформаційної гігієни, а також інформуванні щодо можливостей отримати допомогу практичних психологів у критичних ситуаціях, в тому числі анонімно.

Безпечна поведінка в цифровому середовищі включає в себе сукупність знань, умінь та цінностей щодо:

1) прав людей (зокрема права в цифровому середовищі);

2) електронної участі (участь у прийнятті рішень);

3)збереження здоров’я під час роботи з цифровими пристроями;

4) механізмів захисту прав, що порушуються в Інтернеті, а також способів отримати допомогу (див.: Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті. Навчально-методичний

посібник/Черних О. – Київ, 2017.). Рекомендуємо під час змістовного наповнення та організації профілактичних заходів орієнтуватись на зазначені складові для всебічного формування відповідної компетентності.

Додаткову інформацію, зокрема розробки уроків, можна знайти на сайті Міністерства освіти і науки України в розділі «Безпека дітей в Інтернеті».

Позитивне спілкування між родиною та закладом освіти сприяє попередженню потрапляння дітей в небезпечні ситуації, в тому числі в цифровому середовищі, та вчасному виявленню таких ситуацій і реагуванню.

Таке спілкування позитивно впливає на всіх учасників освітнього процесу. Зокрема, залучення батьків до освітнього процесу сприяє їхній обізнаності щодо необхідної допомоги та підтримки їхній дитині, цінності своєї участі в освітньому процесі, а також впливає на ступінь і якість участі батьків в навчанні своїх дітей вдома. Таке залучення позитивно впливає на академічну успішність, рівень мотивації дітей до навчання, поведінку, ставлення до домашніх завдань та закладу освіти в цілому. А також сприяє обізнаності педагогічних працівників щодо потреб дитини та особливостей родинного середовища, що є цінною інформацією для організації освітнього процесу у найкращий для дитини спосіб.

Позитивне спілкування між батьками та педагогічними працівниками необхідне для побудови партнерських взаємовідносин між закладом освіти та родиною. Таке спілкування є основою для всіх інших форм участі родини в освітньому процесі. Повідомлення батькам переважно поганих новини про успішність дітей та їх поведінку, ніж про успіхи та визнання їх досягнень, перешкоджає залученню батьків, змушуючи їх відчувати свою неефективність та неспроможність допомогти своїм дітям.

 

Щодо безпечної поведінки дитини в цифровому середовищі важливо зосередити увагу на таких порадах:

 

-говорити з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагати розвивати критичне мислення, вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати. Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто говорити, пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;

 -будувати відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання технологій: підтримувати спілкування, давати поради. Дитина має знати, що дорослий поруч і готовий допомогти;

 -разом з дитиною переглядати матеріали на її улюблених веб-сайтах та грати в її улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її захоплення та причини такого вибору. Також це може стати приводом для невимушеного початку розмови про безпеку в Інтернеті;

 -формувати корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища, розвивати цифрові, соціальні й емоційні навички, такі як: повага,емпатія, критичне мислення, відповідальна поведінка та психологічна стійкість;

-підвищувати самооцінку дитини, дозволяти дитині самостійно робити вибір і бути відповідальним за нього, вчити моделям поведінки із негативним досвідом в Інтернеті;

 -заохочувати користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет, смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої,підключені до Інтернету;

 -встановлювати часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час,проведений в режимі онлайн та флайн;

 -контролювати додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх відповідність віку дитини;

 -вчитись встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикати можливість спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце розташування;

 -перевіряти налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежити коло осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж додавати нових друзів;

 -використовувати доступні технології для налаштування батьківського контролю на пристроях, які можуть обмежувати шкідливий контент,контролювати дії дитини та обмежувати чи блокувати час користування підключеними до Інтернету пристроями або окремі функції (наприклад, камери,покупки через мобільні додатки);

 -бути уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту. Спостерігати, як дитина будує контакти зі світом: якщо більше сидить у ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну музику;має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців і знати, куди звернутися за додатковою порадою та підтримкою, а також повідомляти дитині, куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу. Важливо рахуватися з почуттями підлітка і не заперечувати їх, треба легалізувати ці почуття і дати дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.

 У разі виявлення, що дитина стала жертвою будь-яких проявів насильства чи експлуатації, вербування чи маніпуляцій в цифровому просторі, варто одразу звернутись до Національної поліції України та надіслати повідомлення про

правопорушення до департаменту кіберполіції Національної поліції України за посиланням (цілодобово) (див.: Поради з безпеки онлайн для батьків та опікунів).

Психологічну допомогу та підтримку можна отримати за номерами телефонів:

1) Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав дитин (Пн – Пт з 12:00 до 16:00):

0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних);

116 111 (безкоштовно з мобільних).

2) Онлайн консультація для підлітків в Teenergizer.

3) Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, куди звертатись задопомогою.

 

Також важливо, щоб учасники освітнього процесу були поінформовані про те, які саме послуги в сфері психологічного забезпечення освітнього процесу та в якому порядку вони можуть отримати, в тому числі дистанційно. Відповідну

інформацію варто розмістити на сайті закладу освіти.

Встановити «батьківський контроль» для пристроїв із операційною системою Windows 10 можна за такою послідовністю дій:

1) перейдіть з меню Пуск в розділ «Облікові записи користувачів»;

2) у категорії «Сім’я та інші користувачі» натисніть «Додати члена сім’ї»;

3) операційна система на вибір запропонує створити профіль для дитини або дорослого;

4) обравши відповідний пункт, введіть адресу електронної пошти. Для підтвердження адреси зайдіть в папку вхідних повідомлень електронної пошти.

 

Важливо: операційна система не дозволить активувати «батьківський контроль» для локального облікового запису. Створіть новий профіль для кожного користувача, якого належить контролювати.

 

Встановити «батьківський контроль» для пристроїв з операційною системою Android можна за такою послідовністю дій:

1) відкрийте програму «Play Маркет»;

2) у лівому верхньому кутку екрану натисніть на значок «меню» і виберіть«Установки» – «Батьківський контроль».

3) увімкніть означену функцію.

4) обмежте доступ до налаштувань «батьківського контролю», встановившиPIN-код.

5) встановіть такі фільтри: «Додатки, ігри, фільми і серіали. Виберіть максимально допустиме вікове обмеження для контенту», «Музика і книги. Забороніть завантаження і покупку контенту для дорослих».

Важливо: «батьківський контроль» діє тільки на тому пристрої, де ви його налаштували. При необхідності ввімкніть його на іншому пристрої, знову виконавши наведені вище інструкції.

 

Встановити «батьківський контроль» для пристроїв «iPhone», «iPad», «iPod touch» можна за такою послідовністю дій:

1) перейдіть в меню «Налаштування» – «Основні» – «Обмеження».

2) покрутіть вниз і натисніть «Обмеження», а потім «Включити обмеження».

3) створіть пароль функції «Обмеження». Код-пароль обмежень необхідний для зміни налаштувань або відключення обмежень.

Крім того, на сайтах підтримки від виробників можна отримати додаткову інформацію щодо принципів роботи та точного налаштування функції «батьківського контролю» та за посиланням.

_________________________________________________________________









50 обов'язкових завдань для підготовки до школи

Проект «Розвиток дитини» пропонує батькам, вихователям та вчителям п’ятдесят розвивальних завдань, розмальовок та головоломок для розвитку навичок аналітичного, логічного, творчого мислення, довільної уваги, дрібної моторики та загальної ерудиції майбутніх першокласників.
Виконання запропонованих завдань сприятиме формуванню у дітей позитивного ставлення до навчання, вихованню впевненості у собі та своїх освітніх можливостях, що є важливою запорукою всебічного розвитку дитини.
Вивчаємо об’ємні фігури й тренуємо зорове сприйняття. Цей комплект містить 8 завдань, кожне з яких покликано допомогти дитині вивчити ту чи іншу об’ємну фігуру. Виконання завдань комплекту дозволить дитині навчитися правильно читати й запам’ятати їхні назви, сприятиме розвитку уяви, закладе добре підґрунтя для розвитку навичок письма й малювання.
Кольори фігур: розвиваємо зорове сприйняття й просторове мислення. Цей комплект завдань-розмальовок допоможе дитині закріпити знання про вигляд і назви плоских фігур, розвинути просторове мислення й зорове сприйняття.
Визначаємо кількість: рахуємо цілі предмети. Цей комплект завдань допоможе дитині розвинути навички послідовного рахунку в межах 10 й розвинути уявлення про частини й ціле. Завдання комплекту спрямовані на розвиток просторового й логічного мислення, уваги, закріплення навичок написання чисел від 1 до 10.
Доповни й прочитай: складаємо слова. Цей комплект завдань спрямований на розвиток навичок читання, фонематичного слуху й уважності. Кожне з 8-ми завдань містить 6 слів, розбитих на склади й проілюстрованих малюнками. Дитині пропонується вибрати один з трьох варіантів, щоб утворити в кожному випадку ціле слово.
Стежки звуків. Цей комплект завдань сприятиме засвоєнню основних понять фонетики, розвитку фонематичного слуху, збагаченню словникового запасу. Дитині пропонується знайти серед інших стежки з відповідними звуками й записати потрібний номер у комірці.
Проходимо лабіринти з різних типів ліній. Цей комплект завдань допоможе дитині вивчити різні типи ліній, розвинути абстрактне мислення та навчитись краще орієнтуватися в просторі. Виконуючи завдання комплекту, дитина розвиватиме зорово-моторну координацію, уважність, дрібну моторику.
Кольорові пори року. Цей комплект завдань допоможе формувати художньо-продуктивну компетентність дитини. Виконання завдань сприятиме розвитку уявлень дитини про природні явища, сезонні зміни й кольори в природі.
На якій цифрі клубочок ниток? Це завдання-головоломка допоможе дитині розвинути логіко-математичне мислення, увагу й кмітливість. Дитині пропонується знайти й записати цифри, на які потрапляє клубочок ниток. Для цього потрібно рухатися за стрілочками, позначеними на схемах.
Головоломка «Ремонтуємо годинники». Це завдання-головоломка допоможе дитині розвинути логіко-математичне мислення, увагу й кмітливість. Дитині пропонується розглянути малюнки та з’єднати циферблати з відповідними годинниками. В процесі виконання завдання дитина вчитиметься розпізнавати знайомі геометричні фігури як серед об’єктів навколишнього світу, так і на малюнках.
Що написано: розпізнаємо слова й домальовуємо малюнки. Цей комплект із 8-ми завдань допоможе дитині розвинути навички читання, письма й малювання. Дитині пропонується прочитати слова, написати їхні повні варіанти поряд і домалювати малюнки, а потім з’єднати кожне слово з відповідним малюнком.
Розвиваємо увагу, шукаючи секретний код. Цей комплект завдань допоможе дитині розвинути логіко-математичне мислення, увагу й кмітливість, навчитися зосереджувати свою увагу на потрібному об’єкті. Комплект складається з 8-ми завдань, у яких дитині пропонується знайти й обвести зазначену послідовність предметів.
Розмальовка «Скільки літер?» Це завдання допоможе дитині закріпити правопис деяких слів, розширити словниковий запас і потренувати навички послідовного рахунку. Дитині пропонується 7 малюнків, з яких розмалювати потрібно тільки ті, що містять певну кількість літер.
Анаграми «Розшифруй слова». Це завдання сприятиме розвитку мовленнєвої культури дитини, уваги, кмітливості, збагаченню словникового запасу. Дитині пропонується прочитати й записати зашифровані слова.
Розвиваємо увагу, розмальовуючи кола. Пропоноване завдання допоможе дитині розвивати зорово-моторну координацію, спостережливість, увагу й кмітливість. Дитині пропонується розмалювати кола відповідними кольорами, враховуючи комбінації на зразку.
Що я люблю робити в різні пори року. Цей комплект допоможе дитині навчитись аналізувати та описувати, що їй подобається робити в різні пори року. Завдання сприятиме не тільки розвитку навичок письма, а також розвитку емоційного інтелекту, уяви та фантазії.
Розвиваємо увагу, малюючи кольорові спіралі. Пропоноване завдання допоможе дитині розвивати зорово-моторну координацію, спостережливість, увагу й кмітливість. Дитині пропонується розглянути спіралі та обвести їх відповідними кольорами, враховуючи положення на зразку.
Головоломка «Скільки квадратів?» Це завдання-головоломка допоможе дитині розвинути логіко-математичне мислення, увагу й кмітливість. Дитині пропонується визначити й записати, скільки квадратів розміщено у кожному колі.
Склади й розв’яжи: обчислювання в межах 10. Це завдання допоможе дитині опанувати додавання й віднімання чисел у межах 10, розвинути увагу й кмітливість. Дитині пропонується розглянути малюнки, скласти й розв’язати приклади.
Логічна задача: обчислюємо вік персонажів. Це завдання допоможе дитині розвинути логічне й абстрактне мислення, кмітливість, вміння аналізувати інформацію та робити висновки. Виконуючи завдання, дитина розвиватиме уважність й спостережливість, навички аналізу та синтезуВеселі ґудзики: визначаємо форму, розмальовуємо й фантазуємо. Це інтегроване завдання допоможе дитині навчитися розрізняти форми предметів, розвивати уяву й фантазію. У процесі виконання завдання, дитина розвиватиме мовленнєву компетентність, творчі здібності, креативне мислення, дрібну моторику.
Ставимо точки за зразком. Це завдання допоможе дитині розвинути зорово-моторну координацію, просторове мислення й дрібну моторику. Дитині пропонується розглянути розташування точок. У нижній частині кожного віконечка потрібно поставити точки так само, як вони розміщені у верхній частині.
Потяг зі словами: поділ слова на склади. Це завдання сприятиме розвитку навичок дитини ділити слова на склади, мовленнєвої культури й уваги. У процесі виконання завдання дитина спостерігатиме за мовними одиницями та явищами, відкриватиме закономірності співвідношення звуків і букв.
Пишемо слова: прописи й малюнки. Цей комплект з 9-ти завдань допоможе дитині навчитися розрізняти друковані й прописні літери, розвинути навички каліграфічно правильного письма.
Розмалюй тварин за кольорами. Це завдання допоможе дитині запам’ятати назви кольорів, а також вигляд і назви деяких тварин. Дитина не лише вивчатиме кольори, а також закріплюватиме знання чисел від 1 до 10, вчитиметься писати цифри. Завдання допоможе розвинути дрібну моторику.
Вчимося визначати час на циферблаті годинників. Це завдання допоможе дитині навчитися визначати час на циферблаті годинників і закріпити навички написання цифр. На кожному циферблаті потрібно домалювати годинникові стрілки, а в порожніх прямокутниках під ними – написати відповідний час цифрами.
Шукаємо відповіді в малюнках. Цей комплект із 8-ми завдань-розмальовок допоможе дитині розвинути логічне мислення й збагатити словниковий запас. Кожне завдання містить 2 питання, відповіді на які представлено малюнками. Дитині потрібно вибрати серед малюнків правильну відповідь та розмалювати.
Відшукай малюнки: розвиваємо просторове мислення. Цей комплект завдань допоможе дитині навчитися краще орієнтуватися в просторі. Суміщаючи схему й рух по клітинках, дитина розвиватиме абстрактне мислення, навчиться розрізняти поняття «ліворуч», «праворуч», «вгору», «вниз». Завдання сприятимуть розвитку уважності й зорово-моторної координації.
Розмальовка «Веселі змійки»: вчимося рахувати до 10-ти й 20-ти. Це завдання допоможе дитині вивчити числа до 20-ти й закріпити навички написання цифр. Воно спрямовано на розвиток навички послідовного рахунку.
Вивчаємо літери за формами (українська абетка). Цей комплект завдань допоможе дитині вивчити друковані літери української абетки, навчитися їх розпізнавати. Завдання комплекту дозволять потренувати зорову пам’ять, розширити словниковий запас.
З таблиці в таблицю: тренуємо увагу. Це завдання навчить дитину орієнтуватись у таблиці, а також сприятиме розвитку логіки та уваги. Дитині пропонується перенести малюнки із комірок заповнених таблиць ліворуч у відповідні комірки порожніх таблиць праворуч. Виконуючи завдання, дитина розвиватиме просторове мислення й навички малювання.
Незвичайні приклади: додавання й віднімання в межах 5. Це завдання допоможе дитині опанувати дію додавання й віднімання в межах 5, покращити обчислювальні навички, розвинути увагу та кмітливість. Дитині пропонується перевірити, чи правильно розв’язані пропоновані приклади в малюнках.
Знайди зайвий малюнок: розвиваємо аналітичне мислення. Цей комплект із 7-ми завдань-розмальовок допоможе дитині розвинути аналітичне мислення, навчитися виділяти в об’єктах навколишнього світу спільні й відмінні ознаки.
Віднови малюнки: наклей правильно. Цей комплект з 6-ти завдань допоможе дитині розвинути просторове мислення, пригадати назви й зовнішній вигляд різноманітних істот та об’єктів. У кожному завданні є 12 розташованих хаотично половинок зображень. Дитині потрібно вирізати фрагменти, скласти з них цілісні зображення й приклеїти у відповідному місці.
Додавання й віднімання в межах 20: грушеві приклади. Це завдання допоможе дитині закріпити вміння додавати й віднімати числа в межах 20, розвинути математичне мислення, увагу та кмітливість.
Пропуски в словах: пишемо друковані літери. Цей комплект із 9-ти завдань допоможе дитині розвинути навички читання й письма друкованих літер. Після заповнення пропусків можна запропонувати дитині прочитати слова вголос, закріплюючи таким чином навички читання.
Учимося додавати наочно. Цей комплект завдань допоможе дитині навчитися додавати в межах 10 й зрозуміти сам принцип цієї арифметичної дії. Кожне з 8-ми завдань містить задачу, що розв’язується за допомогою дії додавання.
Вибери правильне слово: розвиваємо навички читання. Цей комплект із 8-ми завдань допоможе дитині розвинути навички читання. Виконуючи завдання, дитина збагатить словниковий запас, розширить кругозір і розвине уважність. Комплект чудово підходить для дітей, що тільки розпочали навчання читанню.
У кого більше: порівнюємо кількість. Цей комплект завдань допоможе дитині навчитися послідовному рахунку від 1 до 11, а також розвинути навички порівняння. Дитині пропонується порахувати, скільки продуктів у кожного з персонажів, записати числа у відповідних комірках, а потім визначити, у кого продуктів більше й на скільки більше.
Матеріали предметів: розподіляємо слова. Пропоноване завдання допоможе дитині дізнатися про назви матеріалів (папір, дерево, скло), навчитися розрізняти та називати властивості й якості предметів, збагатити словниковий запас.
Уважний пастух. Рахуємо та порівнюємо. Завдання допоможе дитині опанувати рахунок до 10, формувати навички порівняльного аналізу, розвивати увагу та кмітливість. Дитині пропонується розглянути та порівняти два схожих малюнки.
Розрізняємо голосні звуки та літери (українська мова). Комплект завдань допоможе дитині навчитися розрізняти голосні звуки української мови в словах та позначати їх на письмі. Кожне завдання містить 6-11 слів та присвячено певним літерам та голосним звукам.
Розмалюй за інструкцією. Цей комплект завдань допоможе дитині покращити навички просторової орієнтації та розвинути логічне мислення. Дитині пропонується розмалювати малюнки, дотримуючись інструкцій.
Порівняй та розмалюй однакові фігури. Цей комплект завдань допоможе дитині потренувати та закріпити навички порівняння, навчитись аналізувати групи зображень та виокремлювати серед них однакові.
Чіткі кроки: пройди лабіринт за планом. Цей комплект завдань допоможе дитині розвинути абстрактне мислення та навчитись краще орієнтуватися в просторі. Кожне з шести завдань містить лабіринт та план його проходження, на якому стрілками позначено маршрут.
Учимось визначати перші літери слів. Цей комплект завдань допоможе дитині навчитись визначати перший звук у словах і знаходити відповідні літери. Кожне завдання містить сім яскравих малюнків, навколо яких розташовані різні літери. Дитині треба з’єднати запропоновані зображення з початковими літерами їхніх назв.
Учимось вимірювати тематичні малюнки. Цей комплект завдань допомагатиме дитині формувати елементарні математичні уявлення і вчитись вимірювати різні розміри зображень за допомогою умовної мірки.
Вчимося вирізняти напрямки «вліво», «вправо». Цей комплект завдань створено для дітей дошкільного віку, щоб допомогти їм вивчити такі напрямки, як «вліво», «вправо». Дитині треба розмалювати всі зображення відповідно до умови та наданого зразка, а потім порахувати кількість зображень.
Розмальовуємо цифри та вчимося їх писати. Цей комплект завдань має комплексне призначення й допомагатиме дитині набувати одразу кілька важливих навичок, а саме вчитись вирізняти цифри, писати їх за пунктирними лініями, рахувати до десяти, тренувати довільну увагу, дрібну моторику й зорово-моторну координацію.
Кумедні картинки: аналізуємо помилки. Цей веселий і цікавий комплект завдань сприятиме розвитку логічного мислення, спостережливості й уваги дитини. Кожне його завдання пропонує яскравий і кумедний сюжетний малюнок, на якому художник припустився кількох помилок. Завдання дитини – знайти на ньому не менш ніж 5 помилок.
Написання літер англійського алфавіту. Це завдання для дітей — перший крок до написання букв англійського алфавіту та здобуття навичок красивого почерку. Спочатку дитина з’єднує пунктирні лінії, потім для практики кілька разів пише літери англійського алфавіту за допомогою пунктирних ліній. І, нарешті, пише букви повністю самостійно в спеціально відведеному місці.
Кожне завдання можна роздрукувати на звичайному або кольоровому принтері та використовувати необмежену кількість разів. Завантаження завдань для дітей доступне для користувачів сайту після швидкої реєстрації..

Поради про виховання дітей дошкільного віку


Хіба не дивно, як швидко ваш малюк перетворився на пустотливого дошкільника? Він став таким невгамовним і рухливим. Тепер вам знадобиться багато сил, щоб впоратися з його бурхливою енергією та допитливістю, а також спрямувати її у продуктивне русло.
Дослідження стверджують, що до п'ятирічного віку мозок людини розвивається на 90%. Тому це час, коли батькам треба опанувати себе й допомагати своєму дошкільнику гармонійно та всебічно розвиватися. Адже не секрет, що навчання починається вдома, у сім'ї.
Далі пропонуються поради, які допоможуть вам оволодіти азами виховання енергійних дітей дошкільного віку.
1. Розвивайте навички спілкування вашої дитини. Перебуваючи в дитячому садку, дитина повинна вміти словами повідомляти про свої потреби та взаємодіяти з людьми, які її оточують. Зокрема, позитивні комунікативні навички допоможуть дитині спілкуватися з вихователем, уточнювати будь-які свої питання й розвіювати сумніви та й просто відпрошуватись у туалет.

2. Навчайте дитину уважно слухати. На відміну від домашнього оточення, у дитячому садку діти повинні вміти мовчати та слухати те, що каже вихователь. Дитині необхідно звикнути знаходитися весь день в одному місці й уважно слухати те, що ви їй кажете. Розвивати цю навичку можна, розповідаючи дитині різні цікаві історії.

3. Давайте вказівки. Дитина у віці 4–5-ти років уже готова приймати ваші інструкції або інструкції вихователя. Грайте з нею в різні ігри, в яких від вас вимагається викласти певні поетапні вказівки або кроки, необхідні для виконання завдання гри. Це навчить вашого дошкільника правильно дотримуватись інструкцій.

4. Заохочуйте групові заняття. У дитячому садку деякі завдання діти виконують у групі. Удома також можна влаштовувати дитячі вечірки. Запрошуйте до себе додому сусідських малюків і дошкільнят, щоб ваша дитина могла спілкуватися з ними.

5. Розвивайте навички моторики вашої дитини. У дошкільному віці дитина вже добре вміє тримати олівець, користуватись ножицями, фломастерами або кольоровими олівцями. Ви можете тренувати навички дрібної моторики вашої дитини, пропонуючи їй малювати звивисті лінії й зиґзаґи і, звісно, розмальовувати.

6. Знайомте дитину з умовами дитячого садка. Відведіть дитину в дитячий садок перед початком навчального року, дайте їй можливість познайомитися з персоналом і провести там деякий час. Так вона зможе познайомитися з місцевою обстановкою, поспостерігати за тим, що там відбувається, і, коли ви незабаром залишите її там саму, вона буде відчувати себе спокійно.

7. Уточнюйте будь-які запитання, розвіюйте будь-які сумніви дитини. Розмовляйте з вашою дитиною про дитячий садок і допоможіть їй відчути радість і хвилювання із цього приводу. Допоможіть дитині звільнитись від будь-якого роду страхів, розвіюючи всі її сумніви, і переконайтеся, що ви повністю усунули всі її побоювання та хвилювання із приводу відвідин цього дошкільного закладу.

8. Допомагайте дитині набувати самостійності. Діти, які здатні самостійно подбати про себе, володіють більшою впевненістю, особливо в дошкільних установах. Важливо вчити й мотивувати дитину витирати ніс і рот, самостійно користуватися туалетом і т. п.

9. Приготуйте для дитини комплект запасного одягу. У дитячому садку дитина може облитись або забруднитись, наприклад, тоді, коли п'є компот, миє руки або малює фарбами. Забезпечте її запасним комплектом одягу, який буде зберігатися в її шафці, щоб у випадку необхідності вона могла перевдягнутися.

10. Надайте в дошкільний заклад повні дані про здоров'я дитини. Коли ваша дитина взаємодіє з іншими дітьми в дитячому садку, вона може легко підхопити інфекцію. У разі виникнення надзвичайної ситуації, пов'язаної з вашою дитиною, офіційні особи дошкільного закладу зможуть удатись до негайних дій, якщо заздалегідь будуть проінформовані про її медичну історію (включаючи дані про імунізацію вашого малюка).

11. Дотримуйтесь режиму дня. Часто з маленькими дітьми буває складно дотримуватись режиму. Важливо встановити для дітей такі правила, щоб не було необхідності постійно нагадувати їм про те, що вони повинні робити протягом дня.

12. Використовуйте почуття гумору. Трохи гумору полегшить ваші бесіди. Гумор також допоможе вашим дітям налагодити зв'язок з вами, краще розуміти вас і бути щасливими.

13. Не зловживайте виховним прийомом, який передбачає винагороду. Чим частіше ви будете використовувати винагороду в якості виховного прийому, тим більше діти будуть очікувати від вас подарунків за виконання навіть найнезначніших дрібних завдань і доручень. Будьте розсудливими. Допомагайте їм зрозуміти важливість маленьких завдань.

14. Навчайте дітей розставляти пріоритети. Для дітей гра завжди стоїть на першому місці, а навчання – на другому. Але батькам необхідно навчити дітей важливості своєчасного виконання домашніх завдань. Ключовим питанням є навчання дітей уміти розставляти пріоритети.

15. Дисциплінуйте дітей. Осуд і вселяння не допомагають у питаннях дисципліни. Якщо дитина забруднила фарбою шпалери, попросіть її прибрати все самостійно. Так вона зрозуміє серйозність виявленої неохайності. Не відкладайте уроки дисципліни. Якщо ви захочете перенести дисциплінарні заходи на інший день, інцидент може просто вилетіти з голови дитини.

16. Весело проводьте час разом. Намагайтеся частіше веселитися разом з дитиною. Проявляйте творчий підхід, слухайте музику, разом танцюйте.

17. Не будьте занадто жорсткими й суворими. Батьківська суворість породжує впертість дитини. Важливо демонструвати їй свою любов. Кажіть їй добрі й ласкаві слова.

18. Запобігайте істерикам малюка. Давайте дитині право вибору. Якщо вона влаштовує істерики, перенаправляйте її на інше заняття. Визначтеся з ситуаціями, які викликають істерики, намагайтесь уникати їх. Навіть голод, потреба уві сні або втома можуть викликати подібні емоційні зриви.

19. Намагайтесь не казати «ні». Коли дитина занадто часто чує слово «ні», це змушує її відчувати себе обділеною в ніжності й любові. Це також породжує в дитини бунтарський дух, і вона може відмовитися слухати ваші інструкції та вказівки.

20. Не забувайте про те, що ваша дитина ще занадто мала, щоб розуміти абсолютно все. Не очікуйте, що малюк зрозуміє кожне ваше слово. Його світогляд поки ще не такий широкий, щоб він міг розпізнавати значущі й серйозні речі. Тому приведіть свої очікування у відповідність з віком вашої дитини. Шукайте творчі шляхи, щоб наставляти її.

21. Розповідайте маляті про наслідки поганої поведінки. Надзвичайно важливо вчити дитину розуміти, який вплив справляє хороша або погана поведінка. Дайте їй зрозуміти, що коли вона веде себе добре, усі навкруги цінують і підтримують її. З іншого боку, погана поведінка призводить до зауважень і негативних наслідків. Це допоможе їй бути уважною.

22. Не реагуйте занадто гостро, не беріть поведінку дитини близько до серця. Дітям властиво намагатися приховувати свої маленькі помилки. Просто приймайте ситуацію і скажіть, що ви чудово розумієте, хто винен у безладді.

23. Не перевантажуйте дитину. Батьки схильні очікувати, що дитина буде старанно вчитись. Але не перевантажуйте малюка занадто великою кількістю занять. Чим менше занять, тим краще він розуміє їх і засвоює нові знання.

24. Демонструйте позитивний приклад. Те, як ви робите в повсякденному житті, має великий вплив на поведінку вашої дитини. Кожного разу, коли ви складаєте свої речі на місце, закликайте дитину брати з вас приклад і складати свої іграшки.

Дошкільний вік – це вік, коли ваша дитина вже не маля і вже досить зріла для того, щоб дотримуватись ваших інструкцій. Це час, коли батьки повинні дозволити дитині всебічно й безперешкодно розвиватися й досліджувати навколишній світ!

 



0 33974

1. Любіть дитину, частіше обіймайте її.
2. Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мовлення. Знаходьте радість у спілкуванні. Цікавтеся справами та проблемами дитини.
3. Розвивайте дитину: заохочуйте до малювання, розфарбовування, вирізання, наклеювання, ліплення. Обов’язково привчайте дитину до звички читати книжки щодня.
4. Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.
5. Надавайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не розкішному одягу.
6. Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп’ютері до 30 хв.
7. Привчайте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.
8. Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде рівноправним членом сім’ї зі своїми правами й обов’язками.
9. Пам’ятайте, що кожна дитина має право на власний вияв своїх потенційних можливостей і на свою власну думку.
10. Вранці підіймайте дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом. Не згадуйте вчорашні прорахунки, не вживайте образливих слів.
11. Не підганяйте дитину, розрахувати час – це ваш обов’язок, якщо ж ви з цим не впорались – провини дитини в цьому немає.
12. Не відправляйте дитину до школи без сніданку: у школі вона витрачає сили.
13. Проводжаючи дитину до школи, побажайте їй успіхів.
14. Забудьте фразу: «Що ти сьогодні отримала?». Зустрічайте дитину спокійно, не ставте тисячу запитань, дайте їй розслабитися.
15. Якщо дитина замкнулася, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді все сама розкаже.
16. Зауваження вчителя вислуховуйте не в присутності дитини. Вислухавши, не влаштовуйте сварки. Говоріть із дитиною спокійно.
17. Після школи дитина повинна 2-3 години відпочити. Найоптимальніший час для виконання завдань – з 15 до 17 години.
18. Не можна виконувати завдання без перерви. Через кожні 30-40 хв. треба відпочивати 5-15 хв. залежно від віку дитини. Першокласникам потрібно кожні 15-20 хв. робити перерви на 10-15 хв.
19. Під час виконання завдань не стійте над дитиною, дайте їй попрацювати самостійно. А коли буде потрібна ваша допомога, то без крику, зі словами «не хвилюйся», «ти все вмієш», «поміркуймо разом», «згадай, як пояснював учитель», допоможіть дитині.
20. При спілкуванні з дитиною не вживайте умовностей: «Якщо ти будеш добре вчитися, то…»
21. Протягом дня знайдіть півгодини для спілкування з дитиною. У цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.
22. У сім’ї має бути єдина тактика спілкування дорослих із дитиною.
23. Завжди будьте уважними до стану здоров’я дитини.
24. Знайте, що діти люблять казки, цікаві історії, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Приділіть дитині 10-15 хв. перед сном.
25. Підтримуйте дитину. Ваша щира зацікавленість у її шкільних справах і турботах, серйозне ставлення до її досягнень і можливих труднощів допоможуть дитині розвиватися.
26. Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими вона зустрічається в школі. Поясніть їх необхідність.
27. Дитина ходить до школи, щоб вчитися, але їй може щось не вдаватися, це природно. Дитина має право на помилку.
28. Складіть разом із дитиною розпорядок дня, стежте за його дотриманням.
29. Підтримуйте дитину в її бажанні досягти успіху. У кожній роботі обов’язково знайдіть, за що можна її похвалити. І не просто хваліть, а розкажіть, що саме вона зробила добре.
30. Навчання – це нелегка і відповідальна праця. Школа – це важливо, але це не привід позбавляти дитину різноманіття, радості, гри…
За матеріалами ЗМІ

Загальні  поради батькам першокласників

1.     Вранці піднімайте дитину спокійно, з посмішкою та лагідним словом.
2.     Не згадуйте вчорашні прорахунки, особливо мізерні, не вживайте    образливих слів.
3.     Не підганяйте її, розрахувати час - це ваш обов'язок, якщо ж ви цю проблему не вирішили, - провини дитини у цьому немає.
4.     Не посилайте дитину в школу без сніданку: в школі вона багато працює, витрачає сили. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем, психологом.
5.     Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів без подібних застережень: "Дивись, поводь себе гарно!",
   "Щоб не було поганих оцінок!" тощо. У дитини попереду важка праця.
6.    Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй
     розслабитись (згадайте, як вам тяжко після важкого робочого дня). 
7.     Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитись, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте, на це ви не витратите багато часу.
8.     Якщо дитина замкнулась, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.
9.     Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини.
10. Вислухавши, не поспішайте сваритися. Говоріть з дитиною спокійно.
11. При спілкуванні з дитиною не вживайте виразу: "Якщо ти будеш добре вчитись, то ..." Часом умови ставляться важкі - й тоді ви опиняєтеся у незручному становищі.
12. Протягом дня знайдіть (намагайтесь знайти) півгодини для спілкування з дитиною. В цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.
13. У сім'ї повинна бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Всі суперечки щодо виховання дитини вирішуйте без неї. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли щось турбує її: головний біль, поганий стан. Найчастіше це об'єктивні показники стомлення, перевантаження.
15. Пам'ятайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або пісню,      лагідні слова. Не лінуйтесь подарувати це для них. Це їх заспокоїть, зніме денне напруження, допоможе спокійно заснути і відпочити.
16. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі, про роботу. Завтра новий трудовий день - і дитина повинна бути готова до нього. А допомогти в       цьому їй повинні батьки своїм доброзичливим ставленням. Чекати ж якогось дива  від дитини, радісних поривів душі, доброти треба терпляче, відшукуючи ці риси в дитині, постійно заохочувати її.

1 коментар: